Tips hur du lär dig ett dressyr program på en kväll

Tänkte skriva hur jag senast gjorde när jag skulle lära mig ett dressyrprogram, LB:2 an :)

Det som man behöver är:

*En ^dressyrbana^ , jag har tagit ett stort papper (tapet) och skrivit upp alla bokstäverna på rätt plats (inte så super-exakt med på ett ungefär).


* ^Dressyrprogrammet^ , som går att skriva ut från Svenska Ridsportförbundets hemsida.


* ^Papper och penna^ , hellst två olika färger på pennorna.


* ^Bokstäverna^ uppritade på små lappar.

Sen är det första som jag brukar göra att bara läsa igenom dressyrprogrammet en gång.
När jag har gjort det brukar jag ha dressyrbanan framför mig och "gå" med fingret samtidigt som jag läser dressyrprogrammet.
I vanliga fall skulle jag bara ha pluggat in programmet på så vis, men i LB:2 an är det ju 4 bokstäver till att hålla reda på så istället för att sitta och tänka "Arbetstrav FAK, mellantrav KVESH..." så tog jag fram papper och penna och skrev ner prgrammet så som jag skulle säga det när jag gick igenom det i mitt huvud.
"Mellantrav snett igenom från F till S..."  "Mellantrav på långsidan till R..."
Och genast förstod jag mycket bättre!

Så sen satt jag och läste på mitt egna papper samtidigt som jag pekade ut vägarna på dressyrbanan med mitt finger.

När jag skrev dressyrprogrammet på mitt vis så skrev jag först med en svart penna och sen skerv jag med en röd penna bredvid programmet vad man ska observera (tänka på) medans man rider just den övningen. På så vis får jag koll på det också utan att behöva förvirra in mig själv i alla bokstäver och allt krångel på det andra papperet.

Efter ett tag  när jag tror att jag kan programmet utantill så lägger jag bort pappret och försöker att peka ut vägen på banan ändå. Glömmer man bort då är det bara att titta på pappret och till slut kan man det helt utantill.
Då kan man börja använda bokstäverna.

Jag brukar lägga ut dom så som dom ska vara, i vardagsrummet, och sen är det bara att gå dressyrprogrammet själv. Det som jag själv tycker är viktigt är att man säger för sig själv vilken väg man ska gå osv för då kommer det till slut att sätta sig i huvudet!


Vart du lite taggad att ta hem en rosett nu? ;)

Självklart måste man tycka att det är roligt att lära sig! Har man lite dålig motivation kan man alltid kolla på bilder/filmer (hellst filmer) från förut när man har tränat/tävlat, kanske minns du just den där gången då det var så roligt och allt bara vart en dans och blev helt perfekt och hur du och hästen efteråt satt och myste i boxen...?


När man sen kan programmet "själv" så är det dags att börja träna med hästen!
Men ett tips är att alltid ha programmet med sig i fickan för det händer lätt att man faktiskt glömmer bort programmet när man sitter upp på hästryggen!
Så det gäller att vara praktisk och smart! ;)


[Lycka till!]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0